teater mutation
 
Röda rum (2012)

Röda rum var teater mutations egen antifinal av Strindbergsåret 2012. Tillsammans med inbjudna konstnärer hade vi byggt ett drömlandskap genomskuren av ett helt sekels vita estetik. Vår värld befolkade vi med kvinnor sprungna ur en tid fixerad vid psyke och rasbiologi, en tid då deras beteenden och kroppar analyserades, mättes, bestämdes och ställdes ut för allmän beskådan i vetenskapens namn. I Röda rum släppte vi ut kropparna som hållts inlåsta bakom dörrar. Vi gav rum åt det kött och språk som inte fick plats i dåtidens röda salong. Dessa kvarlevor har blivit förvildade och gått bortom definitionernas gränser. I Röda rum fungerade våra hysterikor som värdinnor och besökarna bjöds in på deras villkor. Aktiviteten pågick i timmar och ett antal verk och rum visades upp.

 

VERK

Ett utforskande av fotografen av Helena Olsson. Fotografier gör världen mer tillgänglig än den egentligen är. Via fotografiet förhöjs verkligheten och bekräftar upplevelsen. Att fotografera är att erövra en kunskap om människor de aldrig kan ha, det är att förvandla människor till ting som symboliskt kan ägas.

Fountain of Blood av Jenny Kalliokulju. Ibland verkar mitt blod spruta ut i klumpar! / Levrar och fäster mellan tänderna / Som om det vore en flod pulserande / snyftningar; // Den som bubblar huden / som spricker ovan och viker inunder / krafsar och / klär flamboyant rött. Placerad i Vulvans mittpunkt.

Homonculus ex hysterosav Sara Tuss Efrik & Mark Efrik Hammarberg. En dokumentation av en biologisk-besvärjande skapelseprocess. Första helgen i januari 2012 befruktas ett ägg. Vi kollade på The Shining.Nio månader senare föds en liten människa. Fritt efter Strindbergs Inferno och I havsbandet.

Hysterikor av och med Cecilia Larsson, Edvin Bredefeldt, Elin Norin & Ellen Siöö. Kostym & mask: Sandra Haraldsen.

Ljusprojektioner i Vulvan av Kristian Nihlén.

Moderskärlekav Sara Tuss Efrik & Mark Efrik Hammarberg.En diptyk som hämtat sitt stoff från romanen Mumieland, karaktären Gunilla Persson från Svenska Hollywoodfruar och den i Strindbergs samtid förekommande föreställningen om att pelikanen lät sina ungar dia blod. Rullade stumt och löpande i Foajén.

Musik i Behandlingsrummen av Leif Holmstand.

prost. av Annika Nyman. En monolog om sexualitet, kapitalism och kärlek. ”Jag utför det absoluta arbetet, säljer den absoluta varan. Jag är mitt arbete. Och min vara. Den absoluta rekonstruktionen av kapitalismens urscen skrivs av mitt kött." På scen:Edvin Bredefeldt Regi:Agnes Forstenberg Musik: Christine Owman Kostym & mask:Sandra Haraldsen. I samproduktion med Regionteatern Blekinge Kronoberg. Tog plats i Manegen.

Röda rums ljudlandskapav Christine Owman. Kroppsvätskor och organ möter drömmar, mardrömmar, lust, tankar, oro, ångest och mani. Inre möter yttre. Kropp möter psyke. Där du befinner dig mitt i.

Someone to watch over meav och med Annika Nyman och Nils Markus Karlsson. En installation om skam, svaghet, relationer och våld. Ur Strindbergs Fadren: ”Kvinnor är omedvetna om sin instinktiva lögnaktighet.” På en madrass i Sanatoriet.

MEDVERKANDE

Agnes Forstenberg – Skådespelare. Utbildad på Teaterhögskolan i Malmö. Senast aktuell i Gengångare & Zombies och Den elektriska flickan på Malmö Stadsteater.

Annika Nyman – Dramatiker. Utexamineras våren 2013 från Masterprogrammet i dramatiskt skrivande på Teaterhögskolan i Malmö. Senast aktuell med Hästars anatomii samarbete med Teatr Weimar och Ars Nova, samt Vikten av noggrann handhygien för att undvika smittspridning på sommarläger på Dramalabbet, Stockholm.

Cecilia Larsson - Skådespelare utbildad på teaterhögskolan i Malmö och Skara skolscen. Medgrundare till TeaterVariant. Har tidigare gjort sin praktik på Göteborgs stadsteater i föreställningen Uppgifterna. Cecilia har efter sin utbildning medverkat i två av teater mutations föreställningar, Så synd att hon är hora och Hästars anatomi.

Christine Owman - Artist, kompositör, musiker och producent med bas i Malmö. Har skrivit musiken till teaterproduktioner i Sverige, Kanada, USA och England. Släpper sitt tredje soloalbum i jan 2013 och släpper ytterligare album nästa år med de band hon är medlem i: Dundun & If They Ask Tell Them We're Dead

Ebba Forstenberg – Arbetar sedan 2006 med scenografi för teater och film. Har gjort scenografi och kostym till flera av teater mutations produktioner. Just nu studerar hon på Stockholms dramatiska högskola.

Edvin Bredefeldt - Skådespelare från Regionteatern Blekinge Kronoberg. För ändamålet till låns. Framför här monologen prost. som premiärspelades i Växjö, på Uffes Källare den sista november i år, men som nu ingår i det röda riket. Pass opp, lyss när Horan talar. I övrigt serverar Bredefeldt palt och håller käft.

Elin Brynås – Tekniker. Jobbar bl a på Moriskan och med Cirkulationscentralen, pysslar med lite olika projekt.

Elin Norin – Arbetar för tillfället som skådespelare i allmänhet men servitris i synnerhet. Medverkar i teater mutations verk i allmänhet men Aurora, Women in cages och Brottstycken i synnerhet. Har medverkat till att utforma Det röda rikets lag i allmänhet men Hysterikor, Det blå tornet och Mottagningen i synnerhet.

Ellen Siöö – Skådespelare utbildad på Teaterhögskolan i Malmö. Senast aktuell i Tribadernas natt på Teater Västernorrland och Teaterrepubliken får barn på Teaterrepubliken. Har medverkat i teater mutations Så synd att hon är hora.

Helena Olsson - Studerar på Konsthögskolan i Malmö.

Jenny Kalliokulju – Konstnär. Bor i Malmö/Frankfurt am Main. Studerar på Städelschule, Frankfurt am Main. Har studerat på Kungliga Konsthögskolan, Stockholm. Har haft utställningar på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm, Toves galleri på Kulturhuset i Stockholm, Rundgang på Städelschule i Frankfurt och Milchfabrik i Frankfurt.

Kristian Nihlén – Ljuskonstnär. En av de drivande bakom Klubb Kristallen.

Leif Holmstrand – En tvångskönad men konstnärligt sett upprorstransvestitisk skulptör, musiker, författare etc. Det finns många anledningar att vara ledsen, men fler att göra musik för de särskildaste röda rum ni kan tänka er, och detta har Holmstrand gjort. Bor i Malmö, en roman på Bonniers kommer i februari.

Mark Efrik Hammarberg – Filmare. Har under senare tid befunnit sig i Kongos djungler för att filma sig själv. Tidigare har han bl a gjort flerfaldigt prisbelönta Maggie vaknar på balkongen.

Mira Svanberg – Ljusdesigner. Studerar på Stockholms Dramatiska Högskola. Har medverkat i flertalet av teater mutations produktioner, även arbetat med Teatr Weimar och Malmö Opera.

Nils Markus Karlsson – Jobbar bland annat på radiosporten och har medverkat som skådespelare i Statsteaterns vinterteater i Slottsträdgården de senaste tre åren. Driver kulturkritik.se och skriver konstnärligt i olika genrer med begränsad framgång.

Pontus Silveby - Postprod, ljuddesigner och ljudkonstnär inom teater och film, bland annat till teater mutations pjäser Brottstycken, Styckmord och Så synd att hon är en hora. Håller just nu på med långfilmen Från djupet av mitt hjärta och inom kort ett stundande kortfilmsprojekt.

Sandra Haraldsen – Frilansande kostymör och maskör. Till Röda rum har Sandra inspirerats av kvinnomonster, kvinnofällor och ifrågasättande av s k kvinnlig skönhet.

Sara Tuss Efrik – Författare, dramatiker och videokonstnär. Studerar Masterprogrammet i dramatiskt skrivande på Teaterhögskolan i Malmö. Mamma åt nyfödda Kurre. Senast aktuell med pjäsen Danse Macabre Piggies åt Avd 14 och romanen Mumieland utgiven på Rosenlarv Förlag.

 

Idé & koncept av Agnes Forstenberg, Annika Nyman & Sara Tuss Efrik
Regi av Agnes Forstenberg & Sara Tuss Efrik
Rum av Annika Nyman & Nils Markus Karlsson

Foto, trailer & grafisk form av Mark Efrik Hammarberg
Konsulterande scenografEbba Forstenberg

Konsulterande ljusdesignerMira Svanberg
Teknik av Elin Brynås

Dj - Pontus Silveby

 

TACK TILL

Malmö Stadsteater, Tapetorama, Teaterhögskolan i Malmö, Stenkulaskolan, Sorgenfriskolan, Segevångskolan.

 

MED STÖD AV

Statens Kulturråd, Malmö Stad, Sveriges Författarfond.

 

 

Tillbaka