teater mutation

KAIN, ABEL, BOYS WILL BE BOYS

Premiär 10 april på Fri Scen/Stockholms Stadsteater

Det är inte fråga om hur det kommer sluta. Vi vet redan hur det kommer sluta, vi känner till det slutet, "det våldsamma slutet, då hjärnan rinner ut efter upprepat våld mot skallbenet och likstelheten inträder". Det handlar inte om hur det slutar, har slutat, kommer sluta. Det är redan känt, det är redan skrivet, att "när de voro ute på marken överföll Kain sin broder Abel och dödade honom".

läs mer

 

 

CLEVELAND PÅ SCENKONST Z

Välkommen till Cleveland, ett nyskrivet verk av Annika Nyman (manus) och Christine Owman (musik) i regi av Annika Silkeberg, som spelas på Scenkonst Z två tillfällen i juli. Urpremiären skedde på Inkonst, Malmö, i oktober 2013.

 

Grannarna ska i efterhand beskriva huset som ett helt vanligt hus. Ljust målade väggar i träplank, en trapp murad i tegel. Nätterna är normala. Inga störningsljud genomskär dem. Inte heller om dagarna släpper huset ifrån sig nämnvärt buller.


Två mytbildningar ligger som grund för verket. Den ena handlar om hur tre kvinnor år 2013 fritogs efter tio års fångenskap som sexslavar i ett hus i industristaden Cleveland, Ohio. Den andra handlar om Rakel och Lea, systrarna i Första Mosebok som säljs som hustrur åt Jakob för sju års arbete vardera. Den ena älskad och den andra fertil.

teater mutation är en fri teatergrupp med bas i Malmö. Vi arbetar med ett drastiskt uppfläkande av den absoluta samtiden genom att rota i det närmsta, som populärkultur, ideologi, det privata, inneboende monstrum och diskurs. Teaterformen utsätts för bland annat konst, performance, film, musikalitet och språkytor i sökandet efter en aktuell tvärkonstnärlighet.

Text: Annika Nyman I Musik: Christine Owman I Regi: Annika Silkeberg I På scen: Pia Örjansdotter och Kajsa Ericsson I Scenografi: Ebba Forstenberg I Ljus: Mira Svanberg I Mask och kostym: Sandra Haraldsen

Spelas på Galeasen, Stockholm, 25.7 och 26.7 klockan 18.00. Kostar: 100 pix. Biljetter: www.scenkonstz.se

 

vimeo.com/74832777

 

Med stöd från Statens Kulturråd och Malmö Stad

läs mer

 

 

STÅ HUND PÅ POTATO POTATO OCKUPERAR BASTIONEN

Nu återvänder Annika Nymans monolog om våld, sport och civilisation till Malmö.

Stå hund gästspelar på PotatoPotatos ockupation av Bastionen, en scenkonstfestival med gästspel, föreläsningar, samtal, fester och workshops 5 - 17 november 2013.

läs mer

 

 

CLEVELAND

Grannarna ska i efterhand beskriva huset som ett helt vanligt hus. Ljust målade väggar i träplank, en trapp murad i tegel. Nätterna är normala. Inga störningsljud genomskär dem. Inte heller om dagarna släpper huset ifrån sig nämnvärt buller.

läs mer

 

 

ROMEO OCH JULIET POST SCRIPTUM

Romeo och Juliet post scriptum av Annika Nyman hade urpremiär på Uppsala Stadsteater 6 april 2013 på Uppsala Stadsteater. Därefter spelades den på Inkonst i Malmö, Unga Tur i Stockholm och Festival dei 2Mondi i Spoleto, Italien.

En dystopist kärlekshistoria om det tonåriga kärlekspar som tyvärr inte dött då de borde. Om frilufsliv, likstank, familjelojalitet, räddning, civilisation, psykoanalys, ensamrätt, inre monster, populärkultur.

Text: Annika Nyman ❘ Regi: Fredrik Haller ❘ På scen: Rasmus Luthander och Linda Kulle

läs mer

 

 

COMING UP: ESKAPISM

läs mer

 

 

STÅ HUND - NYSKRIVEN MONOLOG PÅ INKONST I VÅR

Om sport. Om civilisation. Om kontroll, vikten av kontroll. En monolog om idrotten och samhället.

Stå hund handlar om tvång, försök till tvång, vikten av att med hårt arbete forma sin lekamen. Tankeformationer och tro. Fixeringar. Självhat. Tröst. Polarisering, nationalism, framgång, människa, djur, språk, intellekt, muskelvärk.

läs mer

 

 

RÖDA RUM (RED RUM RED RUM)

Välkommen in i Röda Rum, teater mutations egna boudoirer.

Strindbergårets avslut firar vi med en massiv händelse byggd av konst, film, musik, teater, performance, ljus och fest. Världen kretsar kring hysterikor, vetenskapstörst, psykoanalys, moderskap och sjukdom.

läs mer

 

 

PROST.

Ett stycke om kapitalism, prostitution och skam.

"Jag utför det absoluta arbetet, säljer den absoluta varan. Jag är mitt arbete. Och min vara. Den absoluta rekonstruktionen av kapitalismens urscen skrivs av mitt kött."

läs mer

 

 

MISSA INTE DRAMALABBETS FESTIVAL FÖR NY DRAMATIK 2012

I år har Annika Nyman från teater mutation bjudits in för att medverka i årets upplaga av Dramalabbets Festival för ny dramatik. Festivalens tema kretsar kring rädslan för det främmande och en omedvetenhet om våra egna fördomar. Dramatikerna har arbetat utifrån detta tema och undersökt hur vithet konstrueras i relation och kontrast till Dom Andra.

läs mer

 

 

HÄSTARS ANATOMI

Hästars Anatomi är ett sceniskt hörspel för tre skådespelare och en elektronicamusiker. Temat rör sig kring kropp, civilisation, sport och kontroll där en tes drivs om sport är ett sättför civilisationen att tämja den biologi - eller den biologi som förutsätts - som inte platsar inom

civilisationen och som inte drar jämnt med de inom civilisationen rådande idéerna om frihet, renhet, framåtskridande, rationalitet och icke-våld.

 



läs mer

 

 

HÖSTEN 2012

Annika Nyman inleder teater mutations höst i ett samarbete med Teatr Weimar, Ensemble Ars Nova och tonsättaren Mattias Peterson i form av hörspelet Hästars Anatomi (premiär på Inter Arts Center, Malmö i november).

Kort därefter har Sara Tuss Efrik premiär på sin nyskrivna pjäs Skyddsrum - Ett kammardrama för tre vålnader, ett samarbete mellan teater mutation och Avdelning 14, också det på Inter Arts Center i november.

I december öppnar teater mutation dörrarna för Röda Rum - teater mutations egen omfabulering och drömvärld av Strindberg och hans verk.

Missa heller inte Sara Tuss Efriks romandebut Mumieland på förlaget Rosenlarv i höst (uppläsningar i samarbete med teater mutation inleds senare under hösten).

Mer info inom kort!

 

 

KONTRAKTBRYTARSTILEN PÅ TEATER GALEASENS SCENKONST Z FESTIVAL

teater mutation gästar Scenkonst Z med Kontraktbrytarstilen av Annika Nyman den 20 juli kl 20.30.

 

Om det som begärs, om det som måste begäras, om det som inte får begäras, men begärs ändå.

läs mer

 

 

SÅ SYND ATT HON ÄR HORA - EN FARS FÖR TRE KONSTÅKERSKOR

Det finns en pappa och det finns en dotter, evigt inställd på att lyda och behaga, och det finns tre friare. Allt är som det ska vara. Men en av friarna är dum som en åsna, en annan är avskyvärd och en tredje är förföljd av sin hysteriska före detta älskarinna som dessutom är förföljd av sin förklädde man som hon trodde var död. Och det finns en bror som är alltför glad i sin syster och en syster som föredrar sin bror framför alla andra män. Och en munk som hellre behåller den unge brodern i sitt eget våld. Och en ondsint, svartmuskig tjänare som integrerar ut allt och alla. Och plötsligt är flickan på tjocken, trots att ingen av friarna ännu har hunnit doppa veken i henne. Vem har då gjort det?

Männen har vapen och kvinnorna lider av hysteri, höftförsvagning, alkoholism, depression, utvecklingsstörningar, promiskuösitet, könssjukdomar. Här flödar rasismen, incesten, koprolalin. Det puerila har ingen gräns. Alla dör. Eller nästan alla.

läs mer

 

 

READING AV SÅ SYND ATT HON ÄR HORA - EN FARS FÖR TRE KONSTÅKERSKOR

Kom och lyssna på en reading där vi läser ett utsnitt ur vår kommande fars som sätts upp på Inkonst nu i sommar. Så synd att hon är hora är en medeltida skrattfest som är ett självuppfyllande nonsensland, vi blir inbjudna till en värld som består av ett evigt tragglande i kärleksrelationer och ond bråd död. Pjäsen är en hejdlös omskrivning av John Fords incestuösa klassiker Så synd att hon är sköka.

läs mer

 

 

KONTRAKTBRYTARSTILEN PÅ TEATER TRIBUNALEN

För mig tilläts inte tabu existera. Jag var den bortre gränsen strax innan tabu. Mina handlingar utgjorde gränsen för vilka handlingar som kunde begås. Att överträda mig var tabu. Utom för mig. När jag flyttade mig flyttades också gränsen. För mig fanns inte det omöjliga. För mig fanns bara tundra bortom mig och där kunde jag gå och gå.
Och leta efter lagen.
Men jag var lagen.
Och när jag var lagen kunde jag inte bryta mot lagen.

 

läs mer

 

 

SÅ SYND ATT HON ÄR HORA - EN FARS FÖR TRE KONSTÅKERSKOR. PREMIÄR SOMMAREN 2012.

Så synd att hon är hora är en tragedi som är en fars som inte skyr några medel. Den är ful och överdriven, fylld av billigt snusk och lyteskomik. Den är ett självuppfyllande nonsensland, ett tragglande i kärleksrelationer och ond bråd död och lockar oss till att skratta åt det förbjudna.


Det finns en pappa och det finns en dotter, evigt inställd på att lyda och behaga, och det finns tre friare. Allt är som det ska vara. Men en av friarna är dum som en åsna, en annan är avskyvärd och en tredje är förföljd av sin hysteriska före detta älskarinna som dessutom är förföljd av sin förklädde man som hon trodde var död. Och det finns en bror som är alltför glad i sin syster och en syster som föredrar sin bror framför alla andra män. Och en munk som hellre behåller den unge brodern i sitt eget våld. Och en ondsint, svartmuskig tjänare som integrerar ut allt och alla. Och plötsligt är flickan på tjocken, trots att ingen av friarna ännu har hunnit doppa veken i henne. Vem har då gjort det?

 

läs mer

 

 

TEATER MUTATION PÅ TEATERNS DAG I MALMÖ

teater mutation har inte mindre än tre akter under Teaterns Dag lördagen den 24 mars. På Inter Arts Center på Bergsgatan 29 (dörren mellan Inkonst och Plockepinn) kör vi Röster som flugor runt vårt fina huvud (Oh No You Cow!) igen, vårt underbara samarbete med ljud- och ordkonstnären Leif Holmstrand. Det börjar redan klockan 13. Kom i tid för det finns bara plats för 40 stycken.

I porten intill (Inkonsts foajé) kör Annika Nyman sitt bejublade samarbete med skådespelaren Rasmus Luthander i en hörspelsversion av Kontraktbrytarstilen. Den rullar löpande mellan klockan 14-16.

När Teaterns Dag byter skepnad och förvandlas till Teaterns Natt rullar Sara Tuss Efrik & Mark Efrik Hammarbergs videoinstallationer I LOVE MUMMY & MUMMY LOVES ME nere i källaren till Moriska Paviljongen mellan klockan 20.00-23.45.

Varmt välkomna ska ni vara!

För mer info, gå in på Teaterns Dags hemsida

 

 

SIX EFTER RENÉ POLLESCHS SEX NACH MAE WEST

läs mer

 

 

SIX EFTER RENÉ POLLESCHS SEX NACH MAE WEST

läs mer

 

 

SIX EFTER RENÉ POLLESCHS SEX NACH MAE WEST

läs mer

 

 

SIX EFTER RENÉ POLLESCHS SEX NACH MAE WEST

läs mer

 

 

SIX EFTER RENÉ POLLESCHS SEX NACH MAE WEST

läs mer

 

 

MUTTAN NOMINERAD TILL NÖJESGUIDENS MALMÖ/LUNDAPRIS FÖR BÄSTA SCENKONST 2011!

Nomineringen löd:

"De föddes hungriga ur teaterhögskolans sköte, visade genetiska likheter med Teatr Weimar men hade mutationer olikt något annat i Malmö. Annika Nyman och Sara Tuss Efrik skriver fram kvinnliga våldsamma maktrelationer och populärkulturella dramaturgier till gruppen som påbörjat ett unikt och angeläget berättande på tvären mellan hörspel, performance och skådespelarkonst."

 

 

 

< tillbaka