teater mutation
 
Romeo och Juliet post scriptum

Om civilisation. Om försöket att bryta civilisation. Om att slåss inuti det som omsluter. Om den romantiska kärleken. Om den romatiska kärlekens krav på ägande och kontroll. Om den romantiska kärlekens våld. Om längtan efter räddning, tröst. Om föräldragenerationer. Om språk, det informationsbärande språk, det icke-kommunikativa språk, försöket till kommunikation via språk.

 

I ett gravvalv strax utanför Verona befinner sig det kärlekspar som faktiskt lyckats undslippa sina familjer utan att dö. Framtiden tillsammans med isolering och friluftsliv ligger framför dem, bortom civilisation. Men besvikelse breder ut sig. Det luktar lik. De är tonåringar. De är i desperat behov av kärlek. 

 

Romeo och Juliet post scriptum börjar där en av vår tids mest tunnslitna kärlekshistorier - Shakespeares Romeo och Juliet - slutar. Det är en resa i skam och förnedring via alpsemestrar, psykoanalys, samhällsteori och populärkultur. Utgångspunkten är ett språkligt och sceniskt sökande i kärleksrelationer, familjelojaliteter och de ideologier de rör sig i, utifrån den (västerländska) klassiska berättelsen om romantisk kärlek. Den som berättas om och om igen. Att bli räddad av den andra, att bli hel. Att älska så att man vill ge allt, att vilja ha. Att svartsjukt bevaka, att vägra låta gå, att avkräva löften, att ha ensamrätt på, knyta till sig. 

Tesen är att Shakespeares version av sagan är den lyckligaste, därför att de älskande dör innan de lärt känna varandra.

 

Av: Annika Nyman

Regi: Fredrik Haller

På scen: Linda Kulle och Rasmus Luthander

 

I samabete med Teaterhögskolan i Malmö och Uppsala Stadsteater.

 

Romeo och Juliet post scriptum hade urpremiär på Uppsala Stadsteater i april 2013. Därefter har den spelats på Inkonst i Malmö, på Festival dei due Mondi i Spoleto i Italien och i Stockholm på Paradisofestivalen som arrangeras av Unga Tur.

 

 

Tillbaka